Acquire

50E VERJAARDAG: OPEL VIERT RECORDBREKENDE "ELEKTRO GT"

Sixpack: gemodificeerde Opel GT vestigt wereldsnelheidsrecords voor batterij-elektrische auto's

1971 was het jaar waarin Apollo 15-astronauten de eersten werden die na de landing op de maan in een volledig elektrische maanrover reden. Dat jaar bewees een unieke Opel GT ook dat elektromotoren niet alleen voor golfbuggy's waren. Want op 17-18 mei 1971 op het racecircuit "Hockenheimring" in Duitsland wilde Georg von Opel met een speciaal geprepareerde en aangepaste sportwagen - de Opel "Elektro GT", nieuwe snelheidsrecords vestigen voor elektrische auto's. Uiteindelijk vestigde de auto zes wereldrecords.

De kleinzoon van Opel oprichter Adam Opel, een succesvolle zakenman en een atleet van wereldklasse, Georg von Opel's recordpoging met de “Elektro GT” was niet alleen “proof of concept” voor de toekomst van batterij-elektrische voertuigen (BEV); het was ook de voortzetting van een familietraditie. Zijn neef "Raketen-Fritz" (raketman Fritz) haalde de krantenkoppen van 1927 tot 1929 met demonstraties met raketaandrijving die hun hoogtepunt bereikten op het racecircuit van Avus op 23 mei 1928 met de RAK 2 en een topsnelheid van 238 km/u.

De “Elektro GT” was uitgerust met twee Bosch DC-elektromotoren die samen 88 kW (120 pk) continu vermogen en een piekvermogen van zelfs 118 kW (160 pk) produceerden.

Varta zorgde voor de vier nikkel-cadmiumbatterijen die naast en achter de bestuurder waren geïnstalleerd. Met 280 cellen droegen de batterijen 590 kg bij aan de 960 kg van de GT-productie, in totaal 1.550 kg - ongeveer hetzelfde als een Opel Diplomat B.

Voor de recordpoging op lange afstand waren driehonderdzestig cellen nodig, waardoor het gewicht nog verder opliep tot 740 kg. Met een weegschaal van 1.700 kg woog de GT toen hetzelfde als een Opel Blitz truck met korte wielbasis. Het extra gewicht vereiste hardere veren en Continental ontwikkelde speciale hogedrukbanden die de rolwrijving tot een minimum beperken.

Aanpassingen aan de carrosserie omvatten het sluiten van alle luchtinlaten en -uitlaten aan de voorkant, een 'platte' motorkap zonder de karakteristieke uitstulping van de productie-GT voor de carburateur, het verwijderen van bumpers, spiegels en deurgrepen, evenals het volledig strippen van de motor en passagierscompartimenten.

 

Net genoeg ruimte voor bestuurder: straaljagerbatterijen vullen het passagierscompartiment

Een elektronisch beheersysteem zat in de kofferbak en, uniek voor een GT, had de achterkant van de auto een grote spoiler. De achterlichten werden verwijderd en de gaten die ze achterlieten, werden eenvoudigweg afgedekt. Een warmtewisselaar verving de geluiddemper van het uitlaatsysteem.

Een conventionele auto-accu, die de elektriciteit voor de elektronica leverde, zat vooraan in het motorcompartiment waar de elektromotoren de benzinemotor verving. De batterijen (meestal te vinden in straaljagers), gemonteerd in speciale rekken, namen alle ruimte naast en achter de bestuurder in beslag, waardoor er net genoeg ruimte overbleef om op een normale stoel te zitten.

Achter het stuur van de "Elektro GT" vestigde Georg von Opel op 17 mei 1971 vier nieuwe wereldrecords voor elektrisch aangedreven auto's:

Afstand

Tijd

Snelheid

1.0 km

19.061s

188.86 km/u

1.0 km staande start

31.066s

115.88 km/u

0.5 km staande start

19.358s

92.98 km/u

0.25 mile staande start

16.869s

85.87 km/u

 

Op 18 mei werden nog twee records toegevoegd, beide vanaf een staande start:

 

10 km

4 min 43.69s

126.89 km/u

10 miles

7 min 35.63s

127.15 km/u


De lage energiecapaciteit van de Ni-Cd-batterijen verhinderde echter een nieuw wereldrecord voor 100 km bij een constante snelheid van 100 km/u. De poging eindigde na slechts 44 km.

De eerste BEV van Opel, de “Elektro GT”, toonde aan dat een elektrische auto op batterijen de snelheid van een moderne sportwagen kan evenaren. Vandaag, 50 jaar van ontwikkeling en innovatie later, is de voormalige high-performance runner veranderd in de Opel Corsa-e - een allround atleet die niet alleen in 8,1 seconden van nul naar 100 km/u sprint, maar ook tot 337 kilometer aflegt in de WLTP-cyclus op één enkele lading van de lithium-ionbatterij.