EERSTE HULP BIJ EEN HITTEGOLFHot hot hot? Zo overleeft je wagen een hittegolf.

Tijdens de zomermaanden willen we natuurlijk niets liever dan wekenlang mooi en warm weer. Maar is je auto wel even blij met die hitte? Denk tijdens het zonnekloppen ook even aan je wagen, want hij verdient wat extra aandacht. Met deze tips loods je je wagen probleemloos de zomer door.

Voor je vertrek: de vakantiecheck!

Onderweg naar het warme zuiden, is autopech natuurlijk het laatste waar je zin in hebt. Uren op een hete pechstrook staan wachten of verder moeten met een defecte airco? Nee, dank je! Laat daarom je wagen nog een keer nakijken voor je vertrekt. De Opel Vakantiecheck en Opel Aircocheck kijken heel wat belangrijke dingen nog een keer grondig na, zoals je koelingssysteem, de verschillende vloeistoffen, de staat van je banden, de batterij en, last but not least, de airco.

Een oververhitte motor, wat nu?

Hete temperaturen en dan ook nog eens file onderweg? Dan krijgt je wagen het extra hard te verduren en stijgt de kans dat je motor oververhit raakt. Bij lage snelheden valt de afkoeling door de tegenwind immer grotendeels weg. Krijg je het waarschuwingslampje van de koelvloeistof te zien, dan moet je zo snel mogelijk stoppen. Blijven doorrijden met een oververhitte motor kan heel wat schade aanrichten, die je kan missen als kiespijn.

Parkeer je auto dus zo snel mogelijk op een veilige plek. Schakel de motor uit en doe de motorkap open. Zet nu de verwarming op de hoogste temperatuur met de blazers helemaal open en de raampjes naar beneden, zo laat je de hitte optimaal ontsnappen. Belangrijk: geef je motor minstens 15 minuten de kans om af te koelen vooraleer je het niveau van de koelvloeistof checkt. Kokendhete vloeistof die uit het reservoir omhoog spuit, kan immers ernstige brandwonden veroorzaken! Is het peil te laag? Dan is snel bijvullen de boodschap. Dat kan als tijdelijke oplossing met gewoon water, maar nadien is een echte koelvloeistof wel essentieel.

Vergeet de banden niet

Het belang van een goede bandenspanning wordt vaak over het hoofd gezien. Bij heel warm weer is het extra belangrijk dat je de spanning goed in de gaten houdt, zeker wanneer je met een volgeladen wagen onderweg bent. Te zachte banden worden sneller warm dan banden met de juiste druk, en die temperatuur neemt nog sneller toe bij zeer warm weer. De kans op een klapband wordt zo aanzienlijk groter. Op het klepje van de brandstoftank of de zijkant van het portier vind je de aanbevolen spanning snel terug. Let er wel op dat je de spanning meet wanneer de banden koud zijn, voor een correcte weergave.