Acquire

COMPROMISLOZE E-MOBILITEIT

Nieuwe Opel Combo-e compacte bestelwagen

Kleine ondernemers en professionals die een emissievrije auto willen met een bijzonder stedelijk karakter, moeten de nieuwe Opel Combo-e eens goed bekijken. Naast de toonaangevende vrachtvolumes en nuttige ladingen (tot respectievelijk 4,4 kubieke meter en 800 kg), biedt de volledig elektrische compacte bestelwagen van de Duitse autofabrikant plaats aan vier passagiers plus een bestuurder in de crew van versie. Afhankelijk van het rijprofiel en de heersende omstandigheden kan de nieuwe Combo-e tot 275 kilometer afleggen met één lading van zijn 50 kWh lithium-ionbatterij (WLTP2). Bij openbare laadstations kunnen klanten de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80 procent 'bijvullen'.

Net als zijn IVOTY-winnende (International Van of the Year) broers en zussen met benzine- en dieselmotor in 2019, doet de emissievrije compacte bestelwagen ook geen concessies aan functionaliteit, comfort of veiligheid. Het uitgebreide portfolio van toonaangevende technologieën en assistentiesystemen strekt zich uit van een waarschuwing voor slaperigheid van de bestuurder en herkenning van verkeersborden tot een waarschuwing voor aanrijdingen met voetgangersbescherming en automatische noodremming. Vooral belangrijk voor de veiligheid van andere weggebruikers is Surround Rear Vision, dat ongevallen met fietsers en voetgangers helpt voorkomen bij het nemen van een bocht naar rechts. Twee camera's zorgen voor zicht naar achteren en opzij.

De Combo-e-bestelwagen is daarom de ideale keuze voor elektrische auto's voor wie kiest voor 'groene mobiliteit', zoals kleine bedrijven en zelfstandigen, vooral in grootstedelijke gebieden waar beperkingen de toegang tot de binnenstad tot emissievrije voertuigen kunnen beperken.

"Met de volledig elektrische Opel Combo-e kunnen gebruikers van compacte bestelwagens in stedelijke gebieden werken met het hoogste laadvermogen en het zwaarste gewicht in zijn klasse", aldus Michael Lohscheller, CEO van Opel. “De Combo-e zet de uitbreiding voort van ons emissievrije aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen dat eind vorig jaar begon met de Vivaro-e. Tegen het einde van 2021 en de lancering van de Movano-e zullen we ons volledige LCV-portfolio geëlektrificeerd hebben. "

De nieuwste toevoeging aan Opels volledig elektrische LCV-portfolio is verkrijgbaar in twee lengtes. De 4,4 meter lange Combo-e, die een wielbasis van 2.785 mm heeft en objecten tot 3090 mm lang kan vervoeren, biedt een laadvermogen tot 800 kg en een laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3. Hij heeft zelfs een trekvermogen van 750 kg, toonaangevend in zijn segment.

De extra lange XL-variant van 4,75 m heeft een wielbasis van 2.975 mm en een laadvolume tot 4,4 m3 en kan objecten tot 3.440 mm lang vervoeren. Zes bindringen op de vloer (met de optie van nog vier halverwege de hoogte) helpen alles op zijn plaats te houden.

Als het gaat om de keuze voor de Combo-e, is een doorslaggevend kenmerk voor veel professionals wellicht de grote speling tussen de achterste wielkasten die breed genoeg is voor een europallet (de extra lange variant kan er twee op een rij vervoeren). Extreem lange voorwerpen kunnen met het optionele dakluik rechtop worden opgeborgen.

Naast objecten kan de nieuwe Combo-e ook personen vervoeren. Gebaseerd op de extra lange XL-variant, biedt de crew van versie comfortabel plaats aan maximaal vier passagiers en de bestuurder, terwijl vracht of uitrusting veilig achter de scheidingswand is opgeborgen. Dankzij een luik in het dak is het transport van bijzonder lange voorwerpen toch mogelijk.

 

Elektrisch aandrijfsysteem: perfect voor stedelijke omgevingen en de openbare weg

Dankzij 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel van de elektrische aandrijving is de Combo-e niet alleen perfect voor stedelijke omgevingen, maar ook voor buiten de stad. Afhankelijk van de modelvariant accelereert de Combo-e in slechts 11,2 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de elektronisch geregelde maximumsnelheid 130 km/u bedraagt. Een geavanceerd regeneratief remsysteem met twee door de gebruiker te selecteren instellingen verhoogt de efficiëntie nog meer.

De accu met 216 cellen en 18 modules is onder de vloer tussen de voor- en achteras verpakt, zodat het gebruik van de laadruimte of het passagierscompartiment niet in gevaar komt. Op deze locatie verlaagt de accu ook het zwaartepunt, wat de stabiliteit in bochten en de wind zelfs bij volle belasting ten goede komt, terwijl het ook bijdraagt ​​aan meer rijplezier.

 

Klaar voor alles: een verscheidenheid aan opties en services halen stress uit het opladen

De Combo-e is klaar voor een verscheidenheid aan energie-infrastructuren en oplaadopties, variërend van wallbox tot snellader of zelfs een kabel om indien nodig op te laden via een gewoon stopcontact. Met een openbaar laadstation van 100 kW gelijkstroom duurt het opladen van de batterij van 50 kWh tot 80 procent slechts ongeveer 30 minuten. Afhankelijk van de markt en infrastructuur is de Combo-e standaard uitgerust met een krachtige driefasige 11 kW boordlader of een enkelfasige 7,4 kW boordlader.

Om het gebruik van de Combo-e zo praktisch mogelijk te maken, bieden “OpelConnect”, de “myOpel” app en “Free2Move Services” speciale oplossingen voor elektrische voertuigen. De diensten zijn toegankelijk via apps.

De "Charge My Car" functie van de "Free2Move" app geeft toegang tot meer dan 220.000 oplaadpunten in heel Europa, inclusief betaling. De “Free2Move” app maakt een voorselectie op basis van de afstand tot het laadpunt, de laadsnelheid en de actuele laadprijs van de mogelijke openbare laadmogelijkheden.

Het “OpelConnect” portfolio varieert van e-Call en pechoproepen tot tal van andere diensten, zoals voertuigstatus en informatie. LIVE-navigatie3 biedt online verkeersinformatie in realtime.

 

Veiligheid, comfort en gemak: rijhulpsystemen zoals in een personenauto

Opel’s nieuwe volledig elektrische compacte bestelwagen versterkt de voorsprong op het gebied van rijhulpsystemen die vergelijkbaar zijn met personenauto's die bij de lancering van de Combo met interne verbrandingsmotoren werden ontwikkeld. Uniek in het marktsegment is de sensorgebaseerde laadindicator waarmee de chauffeur - met een druk op de knop - kan controleren of het voertuig niet overbelast is. Tot 20 extra technologieën maken rijden, manoeuvreren en vervoeren niet alleen gemakkelijker en comfortabeler, maar ook veiliger.

Om vervelende en kostbare deuken of krassen bij het draaien met lage snelheden te voorkomen, is de nieuwe Combo-e optioneel verkrijgbaar met de sensorgebaseerde Flank Guard.

 

Voor als het moeilijk wordt: “werf” pakket en elektronische tractiecontrole

Professionals die extra bodemvrijheid en tractie in modder, zand of sneeuw nodig hebben, kunnen de Combo-e upgraden met het “werf” pakket en het elektronische IntelliGrip-tractiecontrolesysteem.

De lijst van de rijhulpsystemen van de Combo-e, die al bekend zijn van de Combo Life-personenauto, omvat ook controle op afdalingen, rijstrookassistentie en controle over de stabiliteit van de aanhangwagen.

Het Multimedia Radio en Multimedia Navi Pro infotainment van de Combo-e is voorzien van een groot 8,0 inch touchscreen. Beide systemen zijn voorzien van telefoonintegratie via Apple CarPlay en Android Auto.

De nieuwe Combo-e arriveert dit najaar bij de dealers en vervoegt de Vivaro-e als het nieuwste lid van Opel’s volledig elektrische LCV-familie. Het volgende nieuwe model, de nieuwe Movano-e, komt er ook aan in 2021. Dit betekent dat het volledige assortiment lichte bedrijfsvoertuigen van het merk tegen het einde van dit jaar elektrisch zal zijn. Opel zal tegen 2024 een geëlektrificeerde versie aanbieden van elk model personenauto en lichte bedrijfswagen.


[1] Geremde aanhanger, helling van 12%

[2] Autonomie berekend volgens de methodologie van de WLTP-testprocedure (R (CE) nr. 715/2007, R (EU) nr. 2017/1151). Daadwerkelijke actieradius kan variëren bij dagelijks gebruik en is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder gekozen rijstijl, routeprofiel, buitentemperatuur, gebruik van verwarming en airconditioning en thermische conditionering .

[3] LIVE-navigatiediensten zijn gratis gedurende de eerste 36 maanden na activering. Betalend daarna.