Stille tractie: Opel Grandland X met elektrische vierwielaandrijvingVier rijmodi: 'Elektrisch', 'Hybride', 'AWD' en 'Sport'

Grandland X Hybrid4

Rüsselsheim.  Opel heeft geweldig nieuws voor vogelspotters, boswachters, ruiters, vissers, zeilers en co! Met de nieuwe Opel Grandland X Hybrid4 kunnen ze geruisloos door het bos, over de paddock of naar de kade rijden: de elegante SUV heeft namelijk elektrische vierwielaandrijving. Als de batterij van 13,2 kWh van de plug-in hybride opgeladen is en de bestuurder een lichte rechtervoet heeft, wordt de Grandland X in AWD-modus alleen door zijn twee elektromotoren aangedreven. Dat is niet alleen stil, maar ook uiterst efficiënt, omdat de Grandland X geen zware aandrijfas nodig heeft. Het hoge koppel van de elektromotoren laat zich voelen van bij het indrukken van het gaspedaal en zorgt voor optimale tractie op losse ondergrond.

Plug-in hybride: het beste van twee werelden

De eerste plug-in hybride met vierwielaandrijving van het Duitse merk combineert het beste van elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor. Voor krachtige prestaties en een nuttig elektrisch bereik. De vier rijmodi – 'Elektrisch', 'Hybride', 'AWD' en 'Sport' – zorgen te allen tijde voor een dynamische rijervaring.

Grandland X Hybrid4

De Opel Grandland X Hybrid4 wordt aangedreven door een 1.6-liter turbobenzinemotor en twee elektromotoren, samen goed voor een systeemvermogen van 221 kW (300pk). Volgens WLTP1, bedraagt het brandstofverbruik (gewogen, gecombineerd) 1,4-1,3 l/100 km, de CO2uitstoot 32-29 g/km (volgens NEDC2): 1,6-1,5 l/100 km, 36-34 g/km CO2). De viercilinder verbrandingsmotor van 147 kW (200 pk) is speciaal ontworpen in functie van de eisen van hybride auto's. De maximumsnelheid van de Grandland X Hybrid4 is 235 km/u.

De elektrische eenheid bestaat uit twee elektromotoren, een vooraan en een andere achteraan. Het vermogen van de voorste elektrische aandrijving komt overeen met 81 kW (110pk); dat van de achterste met 83 kW (113 pk). De voorste elektromotor brengt zijn vermogen over op de voorwielen via een automatische achtversnellingsbak. De tweede elektromotor en de differentieel zijn geïntegreerd in de achteras, wat van de Grandland X Hybrid4 een permanente 4x4 met optimale tractie maakt. De auto kan tot 59 kilometer zuiver elektrisch rijden volgens de WLTP1-cyclus (67-69 km volgens NEDC2).

Vier rijmodi: emissievrij in de stad, krachtig op de weg

Grandland X Hybrid4

Met de Grandland X Hybrid4 kunnen bestuurders kiezen tussen vier verschillende rijmodi, afhankelijk van hun voorkeuren en eisen:

  • De 'Hybride' modus is gericht op een optimaal brandstofverbruik. De verbrandingsmotor en de elektromotoren werken samen of wisselen elkaar af, afhankelijk van de rijomstandigheden en de rijstijl.
  • In de 'Elektrische' modus wordt de Grandland X Hybrid4 puur elektrisch aangedreven. In de meeste gevallen wordt de aandrijving geleverd door de elektromotor achteraan, plus de motor vooraan wanneer de bestuurder meer vermogen vraagt door het gaspedaal in te drukken. Bij de kick-down wordt de verbrandingsmotor tijdelijk extra ingeschakeld voor maximaal vermogen. De topsnelheid in zuiver elektrische aandrijving is 135 km/u.
  • In 'AWD'-modus, of vierwielaandrijving, wordt de Grandland X Hybrid4 aangedreven door de voor- en de achterwielen.
  • De 'Sport'-modus combineert het vermogen van de verbrandingsmotor en de elektromotor voor een bijzonder dynamische rijstijl. Het systeemvermogen komt overeen met het piekvermogen van de verbrandingsmotor plus het vermogen van de elektromotor op een bepaald moment. Zo heeft de Grandland X Hybrid4 met een verbrandingsmotor van 147 kW (200pk) en twee elektromotoren (voor/achter: 81/83 kW) en een enkele batterij van 90 kW een systeemvermogen van 221 kW (300 pk).

Slim rijden en energie besparen dankzij 'e-Save' en regeneratief remmen

'e-Save' bewaart de opgeslagen elektrische energie in de hoogspanningsbatterij voor later gebruik, bijvoorbeeld voor gebieden waar alleen elektrische voertuigen zijn toegelaten. De opgeslagen energie in de batterij kan geheel of gedeeltelijk worden bewaard. De functie wordt geactiveerd via het kleurenaanraakscherm van het infotainmentsysteem.

Bovendien zorgt regeneratief remmen ervoor dat tijdens het vertragen kinetische energie wordt opgevangen, die anders verloren zou gaan in de vorm van warmte. Klanten kunnen kiezen uit twee recuperatiemodi die de elektromotoren in generatoren veranderen, zodat de elektrische energie naar de batterij wordt teruggeleid en opgeslagen.

 


 

[1] Het opgegeven brandstofverbruik en de vermelde CO2-uitstootwaarden voldoen aan de WLTP-homologatie (verordening EU 2017/948). Sinds 1 september 2018 wordt het type van nieuwe voertuigen goedgekeurd volgens de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dit is een nieuwe en realistischere testprocedure voor het meten van brandstofverbruik en CO2-uitstootwaarden. De WLTP vervangt volledig de New European Drive Cycle (NEDC), de testprocedure die vroeger werd gebruikt. Omwille van realistischere testomstandigheden zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden in vele gevallen hoger ten opzichte van de waarden die onder NEDC werden gemeten. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstootwaarden kunnen variëren afhankelijk van specifieke uitrusting, opties en de maat van de banden. 

[2] Het opgegeven brandstofverbruik en de vermelde CO2-uitstootwaarden werden bepaald volgens de nieuwe WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle) (Verordening EU 2017/948), en de relevante waarden werden opnieuw omgezet naar NEDC om te kunnen vergelijken met andere voertuigen. Neem contact op met uw dealer voor de meest recente informatie. De waarden houden geen rekening met specifieke gebruiks- en rijomstandigheden, uitrusting of opties en kunnen variëren afhankelijk van de maat van de banden.