Super sobere motoren: de nieuwe Opel Mokka, puur plezier en moderniteitGeavanceerde diesel- en benzinemotoren: innovaties voor stad en weg

Mokka

In het kielzog van de nieuwe Opel Mokka-e kondigt de Duitse autofabrikant de komst aan van de nieuwe Mokka met zeer geavanceerde verbrandingsmotoren. De nieuwe Mokka is efficiënter en compacter dan ooit en is het geslaagde huwelijk tussen plezier en moderniteit: een auto die even comfortabel is in de jungle van steden als op de snelwegen.

"De nieuwe Opel Mokka biedt alles wat het merk vandaag en in de toekomst wil zijn", zegt Michael Lohscheller, CEO van Opel. “Echt rijplezier, nuchter en echt innovatief, de Mokka belichaamt perfect de waarden van het merk Opel: enthousiasme, dicht bij u en duits. Onze klanten zijn vrij om te kiezen tussen een Mokka met elektrische aandrijving of een met een van onze nieuwe super zuinige verbrandingsmotoren ”.

Ondanks een iets langere wielbasis (+ 2,0 mm) is de nieuwe Mokka 12,5 cm korter dan de vorige generatie, terwijl hij zijn vijf passagiers nog steeds een vergelijkbaar koffervolume biedt van maximaal 350 liter. De totale lengte van slechts 4,15 meter maakt het zeer gemakkelijk om te manoeuvreren en te parkeren in stedelijke en voorstedelijke gebieden.

Mokka

Het silhouet van de nieuwe Mokka verrast met zijn atypische proporties. Bijzonder verzorgd tot in het kleinste detail, vertoont het een grote karaktersterkte, bepaald door korte overhangen en een grote wielbasis. De nieuwkomer onderscheidt zich ook door als eerste model het toekomstige gezicht van het merk en de nieuwe generatie volledig digitaal dashboard te dragen: de Opel Vizor voorin en het Opel Pure Panel binnenin. Het dashboard strekt zich uit over de breedte en bevat twee grote schermen; die voor de bestuurder meet tot 12 inch. Om de bediening intuïtief te houden en de bestuurder in staat te stellen zich op de weg te concentreren, hebben de ontwerpers van Opel de bedieningsknoppen voor essentiële functies behouden, zodat ze niet lukraak door de menu's moeten dwalen.

Met de afwerking GS Line biedt Opel voor het eerst een sportieve look van de Mokka aan. Deze nieuwe afwerking laat de Mokka opvallen: hij omvat standaard specifieke deurstijlen in rood, een Vizor in glanzend zwart, exterieur sierelementen, badges in zwart in plaats van chroom, een originele stof voor de voorstoelen, een rode bekleding van het dashboard, lichtmetalen velgen in zwarte afwerking, een tweekleurig dak en een zwarte hemelbekleding.

Mokka

Technologische innovatie voor iedereen: de nieuwe Mokka zet de traditie van Opel voort

De nieuwe Mokka zet de traditie van Opel voort om innovatieve technologieën uit de hogere klasse naar een breed scala van kopers te brengen. Dit zijn onder meer geavanceerde systemen zoals ACC (Advanced Cruise Control), het actieve rijstrookpositioneringssysteem. Het verlichtingssysteem biedt ook hoogwaardige technologieën met de adaptieve en dus niet-verblindende IntelliLux LED®-matrixverlichting. Samengesteld uit 14 elementen, is het uniek in de categorie. Alle versies van de Mokka zijn standaard uitgerust met LED-verlichting voor- en achteraan, een elektrische parkeerrem en een verkeersbordherkenningssysteem. Een panoramische achteruitkijkcamera van 180 graden is ook beschikbaar, evenals de automatische parkeerhulp.

De nieuwe Mokka is gebaseerd op een nieuwe versie van het CMP (Common Modular Platform) multi-energieplatform van de groep, dat bijzonder efficiënt is. Dit lichtgewicht en efficiënte modulaire systeem biedt maximale flexibiliteit bij de ontwikkeling van voertuigen en maakt het gebruik van een puur elektrische, op batterijen werkende aandrijflijn of verbrandingsmotoren mogelijk. De klant heeft de keuze.

Het engineeringteam van Rüsselsheim heeft enerzijds veel gewerkt aan het verlagen van het gewicht, wat tot 120 kg heeft bespaard in vergelijking met de vorige generatie. Anderzijds is de stijfheid van de carrosserie verbeterd: hij wint tot 30% torsiestijfheid in het geval van de elektrische versie, dankzij de batterijstructuur die in de lage positie is geïntegreerd. De voordelen zijn duidelijk: de nieuwe Mokka verbruikt veel minder energie, terwijl hij veel responsiever, wendbaarder en leuker is om te rijden.

 

Nieuwe motoren: een ideale balans tussen brandstofverbruik en prestaties

Zowel levendige als zuinige benzine- en dieselmotoren bieden vermogens van 74 kW (100 pk) tot 96 kW (130 pk). Wat de motor ook is, de Mokka vertoont een matig verbruik en goede prestaties (NEDC-verbruik: gemengd 3,8-4,8 l / 100 km, 100-110 g / km CO2).

  • o Vanaf de 1.2 Turbo op instapniveau van 74 kW (100 pk) in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak is het plezier op het rendez-vous (NEDC1-brandstofverbruik: gecombineerd 4,6 l / 100 km; 104 g / km CO2)
  • o De 96 kW (130 pk) 1.2 Turbo levert superieure prestaties (net als de basismotor is het een driecilinder met directe injectie, winnaar van de 2015-2018 International Engine of the Year Award) . Ondanks zijn goede vermogen vertoont deze volledig aluminium motor een matig verbruik met de handgeschakelde zesversnellingsbak of de automatische achtversnellingsbak (NEDC1-verbruik: gecombineerd 4,5-4,8 l / 100 km, 103-111 g / km CO2).

Mokka

Groot koppelbereik voor benzinemotoren: grote flexibiliteit

Hoge nuchterheid en grote nervositeit kenmerken de nieuwe benzinemotoren. Inwendige wrijving en wrijvingsverliezen zijn tot een minimum beperkt. De turbocompressor daarentegen biedt een onmiddellijke respons, waardoor er bij lage toerentallen veel koppel mogelijk is. Het maximale koppel van de 1.2 van 74 kW (100 pk) bedraagt ??205 Nm; op het krachtigste blok, dat van 96 kW (130 pk), loopt het zelfs op tot 230 Nm. Het grootste deel van het maximumkoppel is beschikbaar over een groot bereik, wat de twee motoren opmerkelijk maakt voor de hernemingen. Minstens 95% van het maximumkoppel wordt ontwikkeld tussen 1.500 en 3.750 t / min: deze eigenschap, gecombineerd met het lage gewicht van het voertuig, maakt de nieuwe Mokka zeer soepel.

De prestaties op de weg zijn direct gerelateerd aan het hoge rendement van de motoren. De nieuwe Mokka met een motor van 96 kW (130 pk) gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, bereikt een topsnelheid van 202 km / u2, met een acceleratie van 0 tot 100 km / u in 9,2 seconden. Ook de 1.2 Turbo met 74 kW (100 pk) slaat een goed figuur. Met een topsnelheid van 182 km / u gaat hij in ongeveer 11 seconden van nul naar 100 km / u.

De 74 kW (100 pk) instapmotor wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij de 1.2 van 100 kW (130 pk) is het mogelijk om te kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttraps automaat. Adaptief schakelen en het Quickshift-systeem zijn technische must-haves in het Mokka marktsegment. Chauffeurs kunnen dan zelf schakelen met standaard schakelflippers.

 

Hoogwaardige technologie en laag brandstofverbruik: de 1.5 diesel

De twee benzinemotoren worden aangevuld met een 1,5-liter dieselmotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met 81 kW (110 pk) en een koppel van 250 Nm (NEDC1-verbruik: gecombineerd 3,8 l / 100 km, 100 g / km CO2).

Voor een optimale verwerking van de uitlaatgassen, is het emissiereductiesysteem - bestaande uit een passieve oxidatiekatalysator / NOx-opvanger, AdBlue-injectie, SRC-katalytisch reductiesysteem en roetfilter (DPF) - gegroepeerd in één ??enkele compacte eenheid, zo dicht mogelijk bij de motor gemonteerd.

Wie op zoek is naar elektrische mobiliteit, kan natuurlijk kiezen voor de Opel Mokka-e. Met behulp van het Common Modular Platform (CMP) kunnen immers verschillende aandrijflijnen worden opgebouwd op één en hetzelfde platform.

Motorisaties Mokka

1.2 Turbo

1.2 Turbo

1.2 Turbo

1.5 Diesel

Vemogen (kW/pk) bij tr/mn

74/100 bij 5000

96/130 bij 5500

96/130 bij 5500

81/110 bij 3500

Koppel (Nm bij tr/mn)

205 bij 1750

230 bij 1750

230 bij 1750

250 bij 1750

Emissies

Euro 6d

Euro 6d

Euro 6d

Euro 6d

Transmissies

M6

M6

AT8

M6

Voorlopige verbruikscijfers NEDC (l/100 km)1 

  • Stad
  • Platte land
  • Mixs
    - CO2 g/km

5,5

4,0

4,6 l/100 km

104 g/km

5,3

4,0

4.5 l/100 km

103 g/km

5,9

4,2

4,8 l/100 km

111 g/km

4,4

3,4

3,8 l/100 km

100 g/km


Voorop in het segment: geavanceerde verlichting en rijhulpmiddelen

De nieuwe Mokka komt met innovaties in het B-segment die tot voor kort alleen beschikbaar waren in de categorie van luxeauto's. Het waarschuwingssysteem voor frontale botsingen met automatische noodstop en voetgangersdetectie werkt bij snelheden boven 5,0 km / u. Wanneer de Mokka te snel een voertuig of voetganger nadert, geeft het systeem een ??waarschuwingssignaal en toont het een bericht in het Driver Information Center. Als er een aanrijding dreigt, wordt het remsysteem voorbereid en wordt, indien nodig, een noodstop toegepast om de gevolgen van een mogelijke aanrijding te minimaliseren. Onder de 30 km / u kan het systeem de auto volledig tot stilstand brengen. Als de snelheid hoger is dan 30 km / u, wordt de snelheid verlaagd en moet de bestuurder hard remmen.

Adaptieve cruisecontrol houdt een ingestelde veiligheidsafstand tussen de nieuwe Mokka en de voorligger met behulp van radarsensoren en camera's. Dit werkt tussen 30 en 180 km / u. De snelheid van het voertuig neemt toe of af om de voorligger te volgen, zonder echter ooit de ingestelde snelheid te overschrijden. Met de automatische versnellingsbak biedt het systeem een ??extra stop-and-go-functie. Zo kan hij de auto tot stilstand brengen en de voorligger in files volgen.

Opel loopt voorop op het gebied van verlichting. Alle versies van de Mokka zijn uitgerust met de nieuwste generatie ledkoplampen, variërend van de kenmerkende dagrijlichten van Opel tot mistlampen vóóraan. Een grote troef in dit marktsegment: IntelliLux LED® adaptieve matrixverlichting met 14 elementen. Net als bij de Opel Insignia, Opel Astra en de nieuwe Opel Corsa maakt het verlichtingssysteem het mogelijk om constant op grootlicht te rijden. Om andere bestuurders niet te verblinden, kunnen de verschillende LED-elementen in enkele milliseconden uitschakelen of dimmen om tegemoetkomende voertuigen of voertuigen die voor de lichtstraal rijden "uit te schakelen". Niemand wordt verblind en toch genieten de passagiers van de Mokka van stadionachtige verlichting. Aan de achterzijde zorgde de keuze voor standaard lampen met ledtechnologie ervoor dat de ontwerpers konden gaan voor zeer dunne en getekende lichten, wat het gevoel van precisie en kwaliteit versterkt.

De voortreffelijkheid van de ontwikkeling van stoelen is een erkende kwaliteit bij Opel. Er zijn verschillende ergonomische stoelen verkrijgbaar die op zes assen verstelbaar zijn. Ze kunnen worden bekleed met alcantara voor een sportief gevoel, of in volledig leder voor een meer klassieke look, wat zeer ongebruikelijk is voor een auto uit het B-segment. Het hoogtepunt is de verwarmde lederen stoel met geperforeerd oppervlak en massagefunctie voor de bestuurder.

De bestuurder en voorpassagier kunnen hun smartphones op het daarvoor bestemde vak in de middenconsole plaatsen. Compatibele telefoons worden hier door inductie (draadloos) opgeladen. Een rubberen mat voorkomt dat apparaten wegglijden. De nieuwe reeks infotainmentsystemen zorgt voor een perfecte connectiviteit om de bestuurder en passagiers van de Mokka te informeren of te entertainen. Multimedia Radio- en Multimedia Navi-apparaten hebben een 7-inch kleurenaanraakscherm, terwijl de topklasse Multimedia Navi Pro een 10-inch kleurentouchscreen met hoge resolutie krijgt. De monitoren maken integraal deel uit van het nieuwe Opel Pure Panel en zijn handig gepositioneerd ten opzichte van de bestuurder.

De multimediasystemen zijn compatibel met Apple CarPlay en Android Auto en hebben een geïntegreerde spraakbesturing. De nieuwe Mokka biedt ook de dienst Opel Connect aan. Bestuurder en passagiers zullen niet snel gestrest geraken dankzij de aanwezigheid van de geïnformeerde navigatie LIVE Navigation, die in realtime de laatste informatie over de verkeersomstandigheden ontvangt en direct een beroep doet op pechhulp of eCall. Als de airbags of gordelspanners bij een ongeval worden geactiveerd, neemt het eCall-systeem automatisch contact op met de plaatselijke alarmcentrale.

[1] De voorlopige cijfers voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot zijn bepaald in overeenstemming met de nieuwe WLTP-testprocedure (EU-verordening 2017/948), en de relevante waarden zijn terug omgezet naar NEDC voor een vergelijking met andere voertuigen. Neem contact op met uw dealer voor de laatste informatie. De waarden houden in het bijzonder geen rekening met de gebruiks- en rijomstandigheden, uitrusting of opties en kunnen variëren afhankelijk van de maat van de banden.

2 Al deze cijfers zijn voorlopig.