NIEUWE OPEL CORSA TOP IN AERODYNAMICA Voor een lagere uitstoot en meer efficiëntie

 

Rüsselsheim. De Opel Corsa is altijd al toonaangevend geweest op het vlak van innovatie en het nieuwste model (dat in wereldpremière wordt voorgesteld op het IAA autosalon van Frankfurt 2019) is daar geen uitzondering op. Het IAA is dit jaar open van 12 tot 22 september 2019, zowel voor autohandelaars als voor het grote publiek.

De zesde generatie van de kleine auto uit Rüsselsheim is niet alleen voorzien van meer rijhulpsystemen dan de meeste van zijn concurrenten, hij heeft ook een superieure aerodynamica.

Zoals bij de andere nieuw ontwikkelde auto’s heeft Opel de aerodynamica van de Corsa geoptimaliseerd aan het Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines in de windtunnel van de universiteit van Stuttgart.

Het resultaat is een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29 – een uitstekende waarde voor een auto van dit formaat – en in vergelijking met zijn voorganger een nog kleinere oppervlakte van de voorpartij van slechts 2,13 m². Dit maakt van de Corsa een van de meest aerodynamische auto’s in zijn klasse. De nieuwe generatie van het best verkochte model van Opel voldoet ook al aan de Euro 6d-emissienormen.

 

Opel Corsa

"Opel verhoogt de efficiëntie van zijn auto’s op veel vlakken. Aerodynamica is er daar één van", aldus Managing Director Engineering Christian Müller. "Geavanceerde benzine- en dieselmotoren en moderne elektrificatie zijn de andere hulpmiddelen die we gebruiken om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. Al deze technologieën worden volledig geïntegreerd in onze nieuwe Corsa, die ook voor het eerst verkrijgbaar zal zijn als 100% elektrische Corsa-e.”

Het beperken van de CO2-uitstoot is een uitdaging. Daarom wordt een perfecte aerodynamica steeds belangrijker in de auto-industrie en ook voor de klanten. Een lage luchtweerstand betekent dat er minder energie nodig is om de auto te verplaatsen, wat dan weer resulteert in minder brandstofverbruik en lagere uitstootwaarden.

Tien procent minder luchtweerstand resulteert bijvoorbeeld in twee percent minder brandstofverbruik in de New European Driving Cycle (NEDC - nieuwe Europese rijcyclus), of vijf procent minder verbruik bij een snelheid van 130 km/u.

De ingenieurs van Opel zijn tot deze toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 Cd gekomen door aandacht te schenken aan elk detail op het vlak van aerodynamica.