Acquire

OPEL BESTSELLER: ASTRA F VIERDE 30 JAAR GELEDEN ZIJN WERELDPREMIÈRE

Multimiljonair: de bestseller van Astra F Opel met 4,13 miljoen geproduceerde exemplaren, het record tot nu toe

Toen de Opel Astra F in 1991 zijn wereldpremière beleefde, was het een tijd van grote verandering. Het "IJzeren Gordijn" dat Europa scheidde, was onlangs opgeheven en de "Koude Oorlog" was voorbij. Door incidenten zoals de olieramp met Exxon Valdez werden mensen zich meer bewust van de impact van de mensheid op het milieu. Autofabrikanten moesten een evenwicht vinden tussen de behoefte aan lagere emissies en brandstofverbruik en de stijgende vraag naar meer comfort.

De zevende generatie van Opels compacte model belichaamde deze geest van verandering volledig. Hij kreeg niet alleen een nieuwe naam - Astra, net als zijn Britse Vauxhall-stalgenoot - maar ook een schat aan nieuw ontwikkelde veiligheidssystemen. Vergeleken met zijn voorganger bood de Astra F aanzienlijk meer binnenruimte met gelijke buitenafmetingen. Het legde ook grote nadruk op milieuvriendelijkheid, waarbij de hoge mate van recycleerbaarheid een belangrijke stap zette in de richting van het sluiten van de kringloop in grondstoffen, met name kunststoffen. Autokopers waren enorm onder de indruk van deze eigenschappen. Met Opel dat tussen 1991 en 1997 ongeveer 4,13 miljoen exemplaren produceerde, is de Astra F tot dusver het bestverkochte model van het merk.

Het modellengamma van de Astra F bood voor elk wat wils. Klanten hadden de keuze uit vijf benzinemotoren en een dieselmotor, waarbij de viercilindermotoren allemaal de allernieuwste uitlaatgasnabehandeling bevatten. Terwijl de 1.4, 1.6, 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren waren uitgerust met een driewegkatalysator, had de 1.7 liter dieselmotor een nieuw ontwikkelde oxidatiekatalysator.

De eerste varianten die in oktober 1991 aan de dealers werden geleverd, waren de vijfdeurs hatchback, de vijfdeurs Caravan stationcar en de sportieve Astra GSi. Deze auto's kunnen dit jaar worden geregistreerd als oldtimer. Exclusief verkrijgbaar als driedeurs 'hot-hatch', bood de topklasse GSi een keuze uit 85 kW (115 pk) of 110 kW (150 pk) 2,0-liter motoren, de laatste met 16 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De vierdeurs sedan kwam in het voorjaar van 1992, een jaar later gevolgd door de Astra cabriolet, gemaakt door de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone.

Hart van de zaak: veiligheid, binnenruimte en milieuvriendelijkheid

De hoge standaard van het veiligheidspakket van de Astra F betekende een grote stap voorwaarts in de compacte klasse. Het Opel Safety System omvatte onder meer dubbele stalen staven in de deuren voor bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, ondersteunende platen in de stoelen om te voorkomen dat passagiers onder de  veiligheidsgordel door schuiven en gordelspanners voorin die de voorwaartse beweging van het lichaam van de inzittenden beperken bij een ernstige frontale botsing. De passieve veiligheid nam nog verder toe in 1994, toen Opel 'full-size' airbags voor bestuurder en voorpassagier standaard maakte.

'Full size' was ook van toepassing op het passagierscompartiment van het nieuwe model. In vergelijking met de Kadett E gaven de ingenieurs van Opel de Astra F veel meer binnenruimte, bijvoorbeeld door de voorruit 74 millimeter verder naar voren te plaatsen en de hoofd- en knieruimte met maximaal 50 mm te vergroten. Ondanks de hernieuwde ruimtelijkheid behield de Astra F de hoge aerodynamische efficiëntie die typisch is voor elke Opel, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,30 cD.

Naast een hoge mate van veiligheid en ruimte, was milieuvriendelijkheid de kern van de constructie van de Astra F. Een groot deel van het instrumentenpaneel, de interieurbekleding, de stoelen en de middenconsole waren gemaakt van polypropyleen, waarvoor Opel een innovatief milieuvriendelijk recyclingproces had ontwikkeld. Andere onderdelen, zoals de bumpersteunen en wielkastbekleding, waren zelf al van gerecycled materiaal.

Veiligheid en milieu waren niet de enige innovatiegebieden op de Astra F. Het 'Multi-Info Display' bovenaan de middenconsole was een wereldprimeur en combineerde de displays voor de radio, de boordcomputer en alle check-control. binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Het nieuwe model was ook het eerste in de compacte klasse met een 'Clean Air System' dat de inzittenden beschermde tegen pollen, stof en vuildeeltjes, terwijl de GSi 16V de eerste auto met elektronische tractiecontrole in het marktsegment van de Astra was.

Astra F als technologieplatform: elektrische aandrijving “Impuls III” en alternatieve brandstof op CNG

De Astra F diende ook als een innovatieplatform voor alternatieve aandrijfsystemen. De volledig elektrische "Astra Impuls III" bewees zijn doeltreffendheid tijdens grootschalige tests op het Baltische eiland Rügen. Tien prototypes legden tussen 1993 en 1997 in totaal 350.000 kilometer af. Vijf werden aangedreven door een 45 kW nikkel-cadmiumbatterij, de rest door een 42 kW natrium-nikkelchloridebatterij. De Astra Impuls III had een topsnelheid van 120 km / u en een maximale actieradius van 160 km. Opel breidde zijn onderzoek naar alternatieve brandstoffen in 1996 uit met een beperkte productie van Astra Caravan-stationwagens op klimaatvriendelijk gecomprimeerd aardgas (CNG). Geselecteerde nutsbedrijven, lokale autoriteiten en wagenparkbeheerders hebben de 500 auto's op CNG onder alledaagse omstandigheden getest.

De Astra F is tot nu toe de best verkochte Opel. Nieuwe veiligheidssystemen, ruimte in het interieur en milieuvriendelijkheid waren drie van de hoogtepunten. Het model pakte met succes onderwerpen aan die begin jaren negentig belangrijk waren voor de consument en bracht veel innovaties naar zijn marktsegment. De zevende generatie van Opels compacte auto (en de eerste die het 'Astra'-naamplaatje droeg) was een auto die echt in de pas was met zijn tijd.