Acquire

OPEL MOTOCLUB VADER: 150E VERJAARDAG VAN ERNST NEUMANN-NEANDER

Universeel genie: motorontwerper, coureur en artistiek multitalent.

De omschrijving “universeel genie” geldt als geen ander voor Ernst Neumann-Neander. De schilder, ontwerper, cabaretier, zakenman, coureur en ingenieur is verbonden met Opel door de briljante "Motoclub"-motor. De Opel Motoclub, geproduceerd tussen 1928 en 1930, was uniek dankzij het innovatieve frame van geperst staal. Deze constructiemethode was het idee van Neumann-Neander. Met de nieuwe technologie kon Opel de gebruikelijke montagetijd van een motorfiets terugbrengen van 15 tot 25 uur tot ongeveer vier uur – een revolutie in de productie van motorfietsen. Hierdoor kon Opel in de kortst mogelijke tijd een uitstekend product aanbieden tegen een aantrekkelijke prijs, waardoor individuele mobiliteit voor velen betaalbaar werd - vergelijkbaar met de Opel 4/12 pk "Laubfrosch", de eerste Duitse auto die op een lopende band werd gebouwd.

De ontwerper van de Motoclub werd geboren als Ernst Neumann op 3 september 1871 in Kassel, Duitsland. Op 19-jarige leeftijd was hij al een succesvolle racer van penny-farthing fietsen. Zijn eerste banen waren als cartoonist en illustrator. Naast zijn artistieke activiteiten, die sterk beïnvloed werden door de Art Nouveau, en optredens in het cabaret in München, was hij altijd geïnteresseerd in snelheid en technologie. Van kinds af aan was hij gefascineerd door de ontwikkeling van de motorisering aan het einde van de 19e eeuw. Zijn eerste zelfgemaakte motor verscheen in 1904 en hij gebruikte hem om te voltooien in hillclimbs en langeafstandsraces zoals Parijs-Rome-Parijs.

In 1908 richtte hij het reclamebureau "Ateliers Ernst Neumann für Moderne Reklame" op en kort daarna voegde hij carrosserievormgeving aan zijn portfolio toe. Begin jaren twintig maakte hij ontwerpen voor carrosseriebouwers, waaronder het Hessische bedrijf Kruck dat nauw samenwerkte met Opel.

Na de Eerste Wereldoorlog noemde Neumann zichzelf "Neumann-Neander" (Neander betekent "nieuwe mens" in het oud-Grieks). Zijn werk concentreerde zich nu op het ontwerpen en vervaardigen van motorfietsen onder de naam “Neander”. Ze werden gekenmerkt door een elegant design, lichtgewicht constructie, goed rijcomfort en onconventionele technische oplossingen. Inmiddels bekend onder zijn bijnaam N2 ontving Neander de eerste prijs "in alle categorieën voor de beste verbeteringen aan de motorfiets" in een wedstrijd voor uitvinders in 1924 in Stuttgart. Rond dezelfde tijd was hij te gast bij de Opel Rennbahn in Rüsselsheim, waar de jonge Fritz von Opel de gastheer was. De kleinzoon van de oprichter van het bedrijf Adam Opel en Neumann-Neander kwamen een exclusieve licentie overeen: vanaf nu zou de Neander-motor van geperst staal ook door Opel worden geproduceerd en verkocht.

Motorclub Opel

 

Opel ontwikkelde speciaal een motor voor "de best rijdende machine ter wereld" (volgens reclame van Neander) - een 500 cc eencilindermotor met keuze uit twee vermogens (16 en 22 pk). Het matte zilver van het gegalvaniseerde, ongeverfde metaal contrasteerde met het rode zadel, de rode delen en zelfs rode banden om een ​​uitgesproken moderne look te creëren. Het nieuwe model werd geïntroduceerd onder de naam "Motoclub", vergezeld van een uitgebreide reclamecampagne, tegen een prijs die ongeveer 10 procent lager was dan die van vergelijkbare Neander-machines, die in productie bleven. Neander maakte ook een door Opel aanbevolen zijspan voor de Motoclub genaamd "Pioneer", die verkrijgbaar was bij veel Opel-dealers.

De beurscrash van Wall Street van 1929 maakte het jaar daarop een abrupt einde aan het bedrijf Neander en de Opel Motoclub. Terwijl Opel in de economisch moeilijke periode zijn status als het meest succesvolle Duitse automerk consolideerde, raakte de inmiddels 60 jaar oude N2 stilaan op de achtergrond. Zijn bekendste ontwerpen uit deze periode (1934-39) zijn de onconventionele vierwielige “Fahrmaschinen”. Deze lichtgewicht raceauto's waren een mix van motor en auto en scoorden respectabele resultaten in de autosport.

Neumann-Neander behield zijn passie voor creatieve oplossingen, zelfs op hoge leeftijd. Hij creëerde tot 1950 talloze fietsen en trikes, maar niet voor productie. Eind jaren veertig begon een inmiddels bejaarde N2 aan het laatste hoofdstuk van zijn rijk gevarieerde leven en nam het schilderen weer op. In vijf jaar schilderde hij meer dan 100 schilderijen.

Ernst Neumann-Neander stierf op 13 november 1954, 83 jaar oud, en liet een buitengewoon en veelzijdig werk achter. De Opel Motoclub is er een klein onderdeel van en een rijdbare "Supersport" uit 1928 staat vandaag trots in de Opel Classic Collection. Deze unieke motorfiets houdt de herinnering aan het universele genie N2 levend - vooral op zijn 150e verjaardag.